ترکي: بازيکن ميلياردي خود را برتر از داور مي‌داند
از دنیای فوتبال
ی وبلاگ مشتی برای ادم های مشتی!هر روز تعدادی عکس و خبر و... اپ میشه.اگه دنبال تفاوتین خوب جایی رو انتخاب کردین!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

ترکي: بازيکن ميلياردي خود را برتر از داور مي‌داند


داور بين المللي فوتبال ايران گفت: بازيکني که با ماشين ميلياردي به ورزشگاه مي‌آيد خود را برتر از داور تصور مي‌کند.


ليگ برتر سيزدهم از دوم مرداد آغاز مي‌شود و يکي از مهمترين دغدغه‌هاي اين ليگ، داوران خواهند بود. قشر زحمت‌کش و پرتلاش و پاکي که فصل گذشته نيز همواره مورد کم‌لطفي و در برخي مواقع بي‌حرمتي‌هايي از سوي بازيکنان و مربيان و ... قرار گرفتند.

محسن ترکي داور بين‌المللي فوتبال در گفت‌وگو با فارس، خواسته‌ها و دغدغه‌هايش را براي ليگ سيزدهم به شرح زير بازگو کرد:

* مهم‌ترين خواسته داوران فوتبال از فدراسيون

خيلي‌ها تصور مي‌کنند که خواسته داوران فوتبال بيشتر مسائل مادي و بحث دستمزدهاي آنهاست. اگرچه مسائل مالي مهم است و در سه سال گذشته يک ريال به دستمزد داوران اضافه نشده است اما مهمترين خواسته داوران و کمک داوران از فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و مسئولان برگزاري مسابقات اين است که شأن و شخصيت داوران حفظ شود. فصل گذشته نيز بيش از 100 داور و کمک داور به فدراسيون طوماري نوشتند و خواستار حفظ شأن و شخصيت داوري شدند.

*جريمه بي‌حرمتي به داوران به چه حسابي واريز مي‌شود؟

يکي ديگر از مهم‌ترين خواسته داوران از اهالي فوتبال اين است که کميته انضباطي در برخورد با متخلفان قاطعيت لازم و قانوني را انجام دهد. نمي‌دانم حالا ضعف در آئين‌نامه‌هاي انضباطي براي برخورد با متخلفان وجود دارد يا اين ضعف در اجراي آئين‌نامه‌هاست. اينکه وقتي بازيکني به داور بي‌حرمتي يا توهين مي‌کند، يا در مصاحبه‌اش عليه داور صحبت مي‌کند بايد برخورد شديدي با اين بازيکن انجام شود. جريمه يک ميليون توماني براي بازيکني که دستمزد يک تا دو ميلياردي مي‌گيرد برخورد قاطعي نيست زيرا يک ميليون تومان براي اين بازيکنان پول خُرد محسوب مي‌شود. از طرفي ديگر ما داوران نمي‌دانيم اين جريمه‌هاي ميليوني به چه حسابي واريز مي‌شود. اگر اين جريمه‌ها به حساب کميته داوران واريز و صرف آموزش و پيشرفت جامعه داوري مي‌شد باز هم اشکالي نداشت و دلمان خوش بود که جريمه بازيکنان متخلف به داوري باعث پيشرفت داوران و کمک به جامعه داوري مي‌شود.

*سيستم‌هاي راديويي هم در اختيار داوران نيست

سيستم ارتباط راديويي داوران فوتبال در جهان در حال به روز شدن است اما داوران ما در ليگ برتر همين سيستم‌هاي قديمي را هم در اختيار ندارند. همين فصل گذشته اگر داوران مجهز به سيستم راديويي بودند قطعا مشکلات کمتري در زمين فوتبال پيش مي‌آمد. در حاليکه در عرصه‌هاي بين المللي داوران خارجي همه مي‌گويند که اين سيستم‌هاي راديويي از طريق فدراسيون فوتبال کشورشان در اختيار آنها قرار گرفته است اما در ايران فقط يک ست از اين سيستم به فغاني داوري که نامزد قضاوت در جام جهاني است داده شد، که آن هم به زور و ضرب در اختيار اين داور قرار گرفت. اين در حالي است که داوران سال‌هاست که اسپانسر و حامي مالي دارند و سالي چند صد ميليون بابت اين اسپانسر درآمدزايي مي‌شود اما دستمزد داوران در سه سال گذشته تغييري نکرده است. حتي امکانات و تجهيزات داوران نيز به روز نشده است.

* محروميت بهترين جريمه براي اهانت کنندگان به داوري

بهترين برخورد اين است که کميته انضباطي بازيکناني را که به داور بي‌حرمتي يا اهانت مي‌کنند محروم کند. وقتي باشگاه ببيند که بازيکنش به خاطر بي‌احترامي به داور محروم شده است خودشان با بازيکنان برخورد مي‌کنند تا ديگر آنها به داوران بي‌احترامي نکنند اما با جريمه نقدي هيچ اتفاق مثبتي براي حمايت از داوران رخ نمي‌دهد. انگار خود مربيان و باشگاه‌ها نيز بدشان نمي‌آيد که به جامعه داوري فشار بيشتري وارد کنند تا افکار عمومي را منحرف کنند و بگويند دلايل پيروز نشدن‌شان داوران بوده‌اند.

* در فوتبال امارات بازيکن براي هميشه محروم مي شود

در صورت محروميت بازيکن باشگاه‌ها که مي‌بينند در صورت اهانت به داور از محروميت بازيکن متضرر مي‌شوند خودشان اقدام‌هاي پيشگيرانه را انجام مي‌دهند. نمي‌دانم در کميته انضباطي سوابق انضباطي بازيکنان در کامپيوتر ثبت و ضبط مي‌شود يا نه؟ زيرا هر فصل وقتي بازيکني به داور توهين مي‌کند گفته مي‌شود چون مرتبه اولي است که او چنين کاري انجام داده است توبيخ کتبي با درج در پرونده و در صورت تکرار او را محروم مي‌کنيم و برخوردهاي شديدتري با آن بازيکن مي‌شود. اين درست نيست که هر بازيکن در يک فصل سه بار فرصت اهانت به داور را داشته باشد و بعد فصل آينده دوباره همان بازيکن همان کارها را انجام مي‌دهد و همان حرف‌ها را در موردش بيان مي‌شود. از بازيکناني که به امارات رفته‌اند بپرسيد. وقتي بازيکني در امارات براي بار اول به داور توهين کند جريمه نقدي مي‌شود. در مرتبه دوم با محروميت مواجه مي‌شود و در صورت تکرار و مرتبه سوم به آن بازيکن اجازه حضور در ليگ امارات داده نمي‌شود.

* به چه حقي مربي اخراجي بخشيده شد؟!

بهتر است در فصل آينده هرکسي وظيفه خودش را انجام دهد. مربي و بازيکن و داور هرکدام وظايف خودشان را انجام بدهند. اينگونه فوتبال ما پيشرفت مي‌کند و مردم نيز از ديدن اين فوتبال لذت بيشتري مي‌برند اما اتفاقاتي در فصل گذشته رخ داد که شايد اگر به گوش فيفا مي‌رسيد ممکن بود ما را توبيخ کنند. نمونه‌اش اخراج يک مربي از سوي داور بود. فرض را بر اين مي‌گيريم که اين اخراج اشتباه بوده است به چه حقي مربي اخراج شده بخشيده مي‌شود؟! اگر داور هم اشتباه کند کميته داوري به اشتباهاتش رسيدگي مي‌کند. بهتر است هر کسي کار خودش را انجام دهد.

* برخي تصور مي‌کنند نتايج فوتبال واقعا بيرون زمين تعيين مي‌شود

در برخي مواقع در فصل گذشته سليقه‌اي عمل شد و وقتي يک مربي عليه داوري صحبت کرد با محروميت و جريمه مواجه شد اما وقتي سرمربي ديگري همان حرف‌ها را و حتي با لحن تندتر و شديدتر بيان کرد هيچ برخوردي با آن مربي نشد. آنقدر اين صحبت‌هاي حاشيه‌اي عليه داوري در فوتبال مطرح شده که حتي برخي از فوتبال‌دوستان که خيلي به جزئيات فوتبال اهميت نمي‌دهند تصور مي‌کنند واقعاً نتايج برخي مسابقات در خارج از زمين رقم مي‌خورد و مردم وقتي من را مي‌بينند مي‌گويند آقاي ترکي اين حواشي در فوتبال چيست؟ چرا بايد وضع اينچنين باشد و حتي برخي مردم اجازه ندهند که فرزندانشان به طرف فوتبال بيايند. با اين شرايط مردم را فوتبال زده مي‌کنيم.

* بازيکن با ماشين يک ميلياردي‌ خود را برتر از داور مي‌داند

بحث دستمزد داوري هم مهم است اگر بخواهند دستمزد داوري را 50 يا 100هزار تومان افزايش دهند دردي درمان نمي‌شود آن هم داوراني که سه سال است يک ريال افزايش دستمزد نداشته‌اند. متأسفانه در فرهنگ ما شرايط به گونه‌اي شده است که پول تعيين کننده ارزش‌هاست و بازيکني که با ماشين يک ميلياردي به ورزشگاه مي‌آيد وقتي داور را مي‌بيند که با ماشين 20 يا 30 ميليون توماني وارد ورزشگاه مي‌شود احساس مي‌کند نسبت به او برتري دارد و به همين دليل هم در زمين برخي بازيکنان رفتارهاي ناشايستي در قبال داور انجام مي‌دهند.

* براي انتخاب برترين داور، معيارهاي مشخصي تعيين شود

به داور و کمک داور برتر فوتبال تبريک مي‌گويم و برگزاري چنين مراسمي براي داوري مفيد است و معنايش اين است که همه جامعه داوري برنده شده‌اند. من 5-6دوره در ليگ برتر به عنوان بهترين داور انتخاب شدم همان موقع هم گفتم که همه جامعه داوري در اين جايزه‌ام سهيم هستند و کارشان را خوب انجام داده‌اند. جايزه‌اش هم يک سکه طلا است که من هميشه آن را بخشيده‌ام زيرا جايزه‌اي که چشم ديگران به دنبالش باشد فايده‌اي ندارد. همان بهتر که در زندگي‌ات نباشد. البته بهتر است در سال‌هاي آينده معيارهاي مشخص‌تري براي انتخاب داور برتر تعيين شود. اينکه گفته مي‌شود برخي به انتخاب داور و کمک داور برتر معترض بوده‌اند درست نيست و بيشتر حرف دشمنان داوري است تا دوستان جامعه داوري، زيرا مسايل جامعه داوري بسيار مهم‌تر و بزرگ‌تر از اين مسايل کوچک و پيش پا افتاده‌ است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: جمعه 28 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد علی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 743
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1




Up Page

دریافت کد مدت زمان

دریافت کد خداحافظی

با اين دکمه کاري نداشته باشيد!!